Hvad er SEO? SEO er én af grundstenene i online markedsføring i dag. Ved at optimere din hjemmeside eller din webshop til søgemaskinernes algoritmer får du masser af organisk trafik, mere brand awareness og flere konkrete konverteringer.
Med god SEO kommer du til tops på de allerførste sider i søgemaskinerne, og på den måde kan potentielle kunder finde dig og interagere med dig. Vi bladrer sjældent mere end et par sider på Google, og derfor er SEO alfa og omega for, om du overhovedet får mulighed for at tilbyde dit produkt på nettet.
Hvordan laves SEO?
Hvad er SEO, og hvordan laves det? Når man laver SEO, er målet at få dit site til tops i søgemaskinerne, så dit brand bliver synligt og tilgængeligt for brugere og kunder. Det gør man ved at optimere og producere indhold, der lever op til søgemaskinernes aktuelle krav.
Disse krav ændrer sig imidlertid, fordi søgemaskinerne virker efter nogle ukendte og foranderlige algoritmer. Dét gør SEO til et stort, avanceret og nørdet felt, og SEO-specialisten skal hele tiden holde sig opdateret på den nyeste viden for at kunne implementere de rette ændringer.
Der er imidlertid nogle grundsten, der er relativt fastlagte. De kan være gode at kende, hvis du gerne vil blive klogere på, hvad SEO er, og hvordan det fungerer og implementeres. Nedenfor kan du læse om tre af disse grundsten for en god søgemaskineoptimering.
Hvad er SEO? Her er 3 grundsten:
- Din hjemmeside skal skabe værdi for brugeren. For at kunne konkurrere med lignende sider, skal den tilbyde mere værdi og bedre indhold end de andre brands.
- Dit site skal være relevant i forhold til brugerens søgeord. Det er vigtigt, at din side har implementeret de rette søgeord- og fraser, der matcher det, som dine potentielle kunder søger på.
- Din side skal være brugervenlig og overskuelig. For at blive vurderet som værdifuld og relevant i søgemaskinerne, skal din hjemmeside også have et overskueligt design. Det indebærer både en brugervenlig opsætning af indholdet og nyttige features.
Få lavet SEO hos et SEO-bureau
Fordi SEO er et teknisk avanceret felt, kan det være fornuftigt at hyre et SEO-bureau. De kan hjælpe dig til at blive klogere på, hvad er SEO, og hvordan implementerer du det? Et SEO bureau består af specialister og rådgivere med ekspertviden, der kan give dig vejledning, konkrete analyser og rapporter.
Hyrer du et bureau til at lave din SEO, er du derfor sikker på, at den kommer til at sidde i skabet, og at din hjemmeside vil kravle op i toppen af Google eller Bing inden for ganske kort tid. Du får resultater, der er til at tage at føle på, og du får dem hurtigt og effektivt, fordi du arbejder med eksperter, der ved, hvad de laver.
Det kan desuden være uhyre rart at blive taget i hånden, hvis man i forvejen er lidt forvirret om, hvad SEO er. Med et SEO-bureau får du hjælp og støtte hele vejen igennem, og du kan være sikker på, at både dine penge og din tid er godt givet ud – og det er de jo kun, hvis din søgemaskineoptimering faktisk kommer til at give konkrete resultater, der kan ses på bundlinjen.
Sådan laver du SEO selv
Man kan selvfølgelig også give sig i kast med at lave sin egen SEO, men man skal være opmærksom på, at det kommer til at tage mange timer – ikke bare én gang, men løbende, fordi feltet forandrer sig. Hvis du overvejer at lave din SEO selv, skal du derfor have in mente, at du skal have ikke bare penge og tid, men også tålmodighed og dedikation.
Det skal du, fordi en komplet søgemaskineoptimering indeholder en række steps. Du skal således både kunne snuse dig frem til den nyeste viden om SEO, analysere din egen hjemmesides indhold, afkode hvilke ændringer, der skal til, og dernæst implementere dem.
Det er et stort arbejde, og det er derfor ikke ualmindeligt, at SEO-specialister er fuldtidsansatte i forskellige virksomheder. Det kan være fornuftigt for dig at overveje, om dine penge og din tid er bedre givet ud med et SEO-bureau.
Lær det med et SEO-bureau
Hvis du godt kunne tænke dig selv at lave din SEO, kan det faktisk også være en god idé at starte ud med et bureau. Her kan specialisterne introducere dig til, hvad er SEO, og hvordan arbejder man med det, så det giver resultater?
Med et bureau får du masser af rådgivning og vejledning i, hvordan du søgemaskineoptimerer, og du kommer til at kende den konkrete fremgangsmåde for arbejdet. Derfor kan det være en god indgang til selv at blive klogere på, hvad SEO er.
Med et bureau ved din side er du sikker på, at du får den rigtige faglige viden, så din egen tid er givet godt ud, når du forsøger dig med SEO. På den måde kommer du hverken til at spilde tid eller penge, og du bliver SEO-ekspert med afsæt i aktuel viden og greb, der virker.
Hvorfor arbejde med SEO?
Hvis du er i tvivl om, hvorfor man overhovedet skal arbejde med SEO, så er der grunde nok at tage af. Vi har samlet nogle stykker af dem til dig her, så du kan få en forståelse af, hvor vigtig og værdifuld søgemaskineoptimering er for dig og din virksomhed:
- SEO er en grundsten i online markedsføring i dag. Du kan godt regne med, at dine største konkurrenter bruger SEO for at komme frem på markedet, og derfor er du faktisk også nødt til at gøre det, hvis du vil have en chance.Ellers går dine kunder jo bare til de virksomheder, der faktisk har gjort deres arbejde med søgemaskineoptimering.
- Vi finder produkter og services på internettet via SEO. I dag foregår det meste på nettet, og det gælder også, når vi leder efter et produkt, en shop eller en service. Hvad end vi leder efter en ny computer, lækker take away eller akut reparation af vores cykler, researcher og køber vi via nettet. Og vi finder kun de forretninger og brands, der har deres SEO i orden.
- Du skal ligge på side 1 for at få konverteringer. Der er sjældent nogen, der bladrer længere end til side 2 i søgemaskinerne, og derfor er det afgørende, at din søgemaskineoptimering fungerer. Hvis ikke du ligger på de første sider på f.eks. Google, bliver du nemlig slet ikke opdaget, og så har du ingen chancer for at få de konverteringer, du drømmer om.
- SEO tager dig til tops i søgemaskinerne. Med god SEO kommer du i toppen på side 1 i søgemaskiner som Google eller Bing, og her har potentielle kunder faktisk mulighed for at finde dig. Hvis du derimod ligger et sted på side 30, vil du sjældent – hvis nogensinde – finde kunder via deres søgninger på nettet.
- SEO er organisk og gratis trafik. Med søgemaskineoptimering fokuserer du på organisk og gratis trafik fremfor dyre annoncer. Med den rette SEO kommer din side til at skabe stor værdi, uden at du behøver at betale for nye, dyre annoncer i ét væk.
- Det er den langsigtede løsning. På den måde er SEO ikke bare den billigste, men også den mest langsigtede løsning. Så længe du holder din SEO opdateret i forhold til den nyeste viden, vil den nemlig blive ved og ved med at generere trafik og kunder til dit site – uden at du selv behøver at gøre ret meget for det.
Derfor kan det betale sig at arbejde med SEO
Det korte af det lange er altså, at du skal arbejde med SEO for at få det maksimale ud af din online markedsføring. SEO er en supereffektiv – og i dag uundværlig – måde at skaffe kunder, konverteringer og kendskab til sit brand på nettet.
Hvis du gerne vil sikre dig, at din online markedsføring fungerer, er der altså ingen vej uden om at søgemaskineoptimere. Og i dag er ingen markedsføring komplet, før den online del er i orden, for det er online, at vi finder og udvælger vores produkter, brands og services. Derfor kan det i høj grad betale sig at arbejde med SEO, og det kan faktisk være dyrt at lade være.
Primære områder inden for SEO
Den gode søgemaskineoptimering kommer hele vejen rundt om dit site. Det er et større projekt, der kræver stor teknisk viden og ikke mindst løbende arbejde. SEO berører både basale og detaljerede funktioner ved din hjemmeside, og jo mere du optimerer, jo bedre vil din SEO virke for dig.
Du kan tænke SEO ind i alt fra idéudvikling af nyt indhold til redigering af allerede eksisterende indhold. SEO kan tænkes ind i din hjemmesides overskrifter og URL’er, dine metabeskrivelser og ALT-tags til billeder, men også meget, meget mere.
Hvad er SEO analyse og søgeordsanalyse?
Ét af de primære områder inden for SEO handler om at analysere dit site for at finde ud af, hvordan det kan optimeres og redigeres. Der findes flere forskellige slags analyser inden for feltet, blandt andet teknisk analyse, E-A-T-analyse og indholdsanalyse.
Søgeordsanalysen er også en enorm vigtig del af SEO. Denne analyse hjælper dig til at blive klogere på, hvilke ord og fraser, dine potentielle kunder søger på for at finde frem til dit produkt. Dit indhold skal matche og indeholde disse ord og fraser for at blive vurderet som relevant af søgemaskinerne.
Linkanalyse og linkbuilding
Links til og fra din egen hjemmeside har også stor betydning for din søgemaskineoptimering. Ved at analysere links på din egen hjemmeside, finder du ud af hvilke links, der er skadelige for din SEO, og hvilke, der er gavnlige. Analysen kortlægger altså både, hvor der skal ryddes op i links, og hvor der skal tilføjes flere.
Intern og ekstern linkbuilding
Linkbuilding er også et vitalt område inden for SEO, og her skal du have styr på både intern og ekstern linkbuilding. Intern linkbuilding handler om at skabe links til dit eget indhold, sådan at én underside på din hjemmeside henviser til en anden.
Ekstern linkbuilding handler om at linke til andre hjemmesider og få andre hjemmesider til at linke til dig. Det er en hel videnskab, for det er bestemt ikke tilfældigt, hvem du skal linke til, og hvem, der skal linke til dig. Jo større og mere tillidsvækkende sider, som du kan indgå samarbejder med, jo bedre fungerer din søgemaskineoptimering.
Effektmåling, rapportering og overvågning
Det er vigtigt, at du holder øje med, om din SEO virker. Opnår du de ønskede placeringer i søgemaskinerne, og får du den trafik og de konverteringer, som du havde målsat? Trafikken skulle jo gerne generere salg, tilmeldinger og/eller henvendelser af den art, som du havde planlagt.
Ved hjælp af en række smarte SEO-værktøjer kan du holde øje med, hvordan din hjemmeside klarer sig. Du kan overvåge, om der opstår fejl eller komplikationer, du skal tage dig af, så du hurtigt kan få implementeret de ændringer, der skal til.
Et SEO-bureau hjælper dig med det hele
Hvis du tænker, at det ovenstående virker en kende overskueligt, og du dybest set stadig er i tvivl om, hvad er SEO, skal du ikke fortvivle. Du kan nemlig snildt hyre et SEO-bureau. som har helt styr på det hele, og som kan integrere søgemaskineoptimeringen på alle de vigtige områder.
På den måde kommer du altså hele vejen rundt om SEO-analyse, søgeordsanalyse, intern og ekstern linkbuilding, effektmåling, rapportering og overvågning – og meget mere – og du sikrer dig, at din online markedsføring kommer til at generere værdi og resultater.
Et SEO-bureau kan hjælpe dig med at analysere dit website i alle de aspekter, der er væsentlige for søgemaskineoptimeringen. Du får helt konkrete steps og opgaver, som du skal udføre for at få din SEO til at batte, både i nyt og eksisterende indhold på dit site.
Med specialister og eksperter ved din side får du også rådgivning og support, og du er ikke længere alene med din søgemaskineoptimering. Du vil få totalt styr på, hvad er SEO, og på sigt vil du selv blive i stand til at varetage din søgemaskineoptimering.
Husk at bruge det vigtigste først
Google læser, i hvert fald her i Vesten, fra venstre mod højre. Og samtidig, så forventer Google at det vigtigste står først – derfor bør du prøve at skrive titler, overskrifter og afsnit med det vigtigste søgeord eller søgeordssætning først. Det lyder nemt, men ofte så kan det være svært at begynde en sætning med det vigtigste søgeord som det allerførste.
Lad os sige at dit vigtigste søgeord var “bord”. Ikke “bordet”, “borde” eller “bordene” … men blot “bord”. Du ved at din målgruppe ofte søger efter “bord”, og derfor vil du skabe en artikel med stærkt fokus på “bord”.
At begynde en sætning med “bord” er bare ikke nemt. Derimod kan der f.eks. bruges “Et bord”, “Bordet” eller “Populære borde” som begyndelse på titlen, overskriften eller afsnittet. Google og de andre søgemaskiner skal nok alligevel kunne forstå at du prøver at fokusere på noget med borde – også selvom din tekst, uanset hvilken type det er, ikke lige begynder med “bord”.
En god grund til ikke at begynde titlen, alle overskrifter og afsnit med “Bord” er, at det på ingen måder vil være brugervenligt over for de besøgende. En sådan opbygning af teksten på siden vil være ødelæggende for brugerne og være med til at give dårligt besøgstid på siden. Alt i alt en negativ spiral der påbegyndes… så undlad venligst denne fremgangsmåde.
Skriv tekster af enhver slags, som inspirerer og gavner de besøgende, dog stadig med et teknisk SEO-fokus in mente.