Hjælp til SEO - Søgemaskineoptimering - SEO-klubben

Hjælp til SEO

Hvis du har en webshop eller en blog eller på anden måde er forbundet med tekst på internettet, så ved du efterhånden også, hvad SEO er. Search Engine Optimisation eller søgemaskineoptimering på godt dansk er en vigtig del af den strategi, som virksomheder og forretninger, der sælger produkter på nettet, lægger for dagen. En god SEO-strategi kan nemlig være med til at få omsætningen op med flere hundrede procent.

SEO fungerer på den måde, at de tekster og billede, man har liggende på sin hjemmeside, bliver lagt mærke til af søgemaskinen på internettet. Det er oftest Google, som folk bruger i deres browser, og det er derfor også dem og deres algoritme, der er et pejlemærke for, hvordan god SEO fungerer.

Når du skal have lavet en SEO-tekst, så handler det om, at der er en række nøgleord eller keywords, der skal flettes så naturligt ind. På den måde lægger søgemaskinen nemlig mærke til den tekst, der ligger på din hjemmeside, og den vil dukke op i resultaterne, du søger efter. Det styrker teksten, hvis den også er forbundet med noget indhold i form af links eller billeder, der på den eller den anden måde giver teksten noget troværdighed.

Lad os antage, at du leder efter en tømrer på Amager, så vil du sikkert spørge google efter ”tømrer amager”. Derfor er det vigtigt, at den tømrer, der så ligger på Amager og gerne vil ligge øverst i google, får flettet ordene tømrer og Amager ind i sin tekst, så naturligt som muligt. Der findes talrige andre eksempler, men det handler i bund og grund om, at søgemaskine skal genkende ord og tekst således, at den rangerer siden højere end andre.

Der findes dog også andre metoder, man kan hjælpe sin hjemmeside med at rangere højere i google. Det kunne eksempelvis være gennem linkbuilding. Helt enkelt fungerer linkbuilding på den måde, at der laves et link til en hjemmeside, der rangerer højt. På den måde smitter linket af på ens hjemmeside, og den vil derfor selv rangere højere som et resultat af linket.

En god tekst og et troværdigt link er altså noget af det, som google ”kigger” efter, når den leder efter relevante hjemmeside. Det skal dog siges, at algoritmen løbende ændres og opdateres til det bedre, så de SEO-regler, der gjorde sig gældende for bare et par år siden, de kan allerede være forældede. Alligevel er der ingen, der helt har knækket koden endnu, og derfor er der rigtig mange, der spørger journalister, tekstforfatter og IT-kyndige til råds, så deres hjemmeside kommer til at ligge et godt sted på googles første sider. 

Læs også gerne denne her: Hvad er SEO?        

Mangler du hjælp til SEO?

Alle ved, at det kan være svært at ramme rigtigt med sin SEO. Særligt hvis det er første gang, man er laver en webshop eller blog eller på helt tredje vis kommer på nettet. Hvis du gerne vil sælge et produkt på nettet, så er det vigtigt, at du skaber en form for resonans med dem, der leder efter dit produkt. SEO er en måde at imødekomme dine kunders ønsker på, så du møder dem i øjenhøjde i forhold til lige præcis det, de søger efter.

Og hvad vil kunderne så have? Det er det, der kan være svært at finde ud af. Heldigvis findes der masser af SEO-eksperter, der kan hjælpe dig på vej. Og der er mange måder at gøre det på. Du kan altså hyre både tekstforfatter og webbureauer til at hjælpe dig. Ofte får du det hele i en samlet pakke. Hvis du køber et link hos et webbureau, så får du en tekst med oveni, fordi det trods alt gør både link og tekst mere SEO-venligt.

Du kan få hjælp til SEO ved at hyre dem, der specialiserer sig i feltet. For det er nemlig en fuldtidsbeskæftigelse for mange at tilbyde SEO-ydelser til forretningsdrivende og iværksættere, der har en webshop eller lignende, de skal holde i gang. Det betyder, at du kan få den bedste hjælp, som nettet har at tilbyde og optimere din hjemmeside, så den lever op til nutidens standarder. Det betyder flere kunder i butikken, mere salg og selvfølgelig mere omsætning på længere sigt. Derfor er SEO en klog investering, hvis du mangler det sidste for at komme derop, hvor det er rigtig sjovt.

Rangerer du højt i Google, vil kunderne lægge mærke til dig, og det betyder flere kunder i butikken. Det er primært sådan, reklamer fungerer. Hvis der ikke er nogen, der ser din webshop eller ved, hvad du laver, så er det svært for dig at sælge.

Derfor kan du også betragte SEO som en solid investering. For med de rette SEO-tekster kan du komme til at ligge der på søgemaskinerne, hvor det er allersjovest for dig og din virksomhed. Det handler nemlig om synlighed, og det er alfa og omega for din forretning. Den rigtige tekst, der har været igennem en kyndig hånd fra en tekstforfatter, kan altså betyde en stigning i din omsætning.  

Hvor får man hjælp til SEO?

Da SEO eller søgemaskineoptimering er en beskæftigelse, der primært hører til på internettet, så er det herinde, du skal lede. En hurtig googlesøgning vil vise dig, de virksomheder og webbureauer, som er nogle af de bedste i landet til SEO. Det betyder, at uanset hvor du befinder dig i landet eller i verden for den sags skyld, så kan SEO klares så længe, der er en internetforbindelse, hvor du er.

Driver du en forretning fra Nordjylland, så kan du sagtens få et SEO-team fra København til at klare sagerne for dig. Det samme gælder for det omvendte. Faktisk betyder det ikke noget, hvor i landet du får SEO fra, så længe internetforbindelsen er på plads. Der findes masser af dygtige tekstforfatter og SEO-eksperter, som er klar til at hjælpe dig med synligheden, så du kan konkurrere på lige hvilkår på markedet.

Du vil dog opleve, at de webbureauer med den største omsætning holder til i de større byer som København, Odense eller Århus. Det kan nemlig være en fordel for kunderelationer at være nærværende rent fysisk. Til gengæld vil du også opleve at finde andre webbureauer og lignende holde til på eksempelvis Bornholm eller måske endda i udlandet. Det kunne også være freelancere, der tilbyder deres arbejdskraft fra udlandet, så du får det til en lidt billigere pris, end du ville have gjort herhjemme.

Der kan du også få SEO på mange forskellige sprog. Med de rigtige SEO-teams er det muligt at lave SEO både skandinaviske og europæiske sprog som svensk, norsk, finsk og selvfølgelig engelsk, spansk, tysk og fransk. Og så er der alle de eksotiske sprog.

Vær dog opmærksom på, at SEO kan ændre sig fra kultur til kultur. Skal du have hjælp til SEO på japansk eksempelvis, er det helt andre principper, der gælder for både søgeord, ordantal og selvfølgelig skik og god tone. Hvis du skal udvide dit netværk for at komme ind på andre markeder, kræver det selvfølgelig, at du finder de rigtige eksperter, der kan løfte opgaven.

Læs også gerne denne her: Hvad koster SEO?

Hvem kan hjælpe med SEO?

Det er stort set kun inden for de sidste 10 år, at SEO er blevet et selvstændigt felt inden for internetkommunikation. Finder du en SEO-specialist på nettet, så vil de ofte skrive, at de begyndte omkring 2009, hvor det virkelig begyndte at tage fart. Det har også noget at gøre med vores internetvaner, da det tog nogle år, før danskerne fik tillid til at bestille varer over nettet. Siden er det næsten blevet umuligt at drive en forretning uden også at have en webshop tilknyttet.

Dem, der kan hjælpe dig med SEO, har ofte en baggrund enten inden for journalistik eller kommunikation. De vil sandsynligvis lægge vægt på det tekstuelle og designmæssige ved en hjemmeside. Det er det, man kalder content, og det er uundværligt for en hjemmeside, webshop eller blog, da det er det, kunder identificerer sig med.

Men du kan også finde IT-uddannede som webdesignere og lignende, der lægger vægt på de tekniske aspekter af SEO. Det gælder eksempelvis webtrafik, google ads, linkbuilding, affiliates, CMS og meget mere. Det er ofte de tekniske rammer for, hvad der kan lade sig gøre at fylde tekstuelt indhold ud i, og det er mindst lige så vigtigt som selve content. 

WordPress er et meget godt eksempel på en såkaldt CMS, der står for Content Management System. Du er måske allerede bekendt med det, men kort sagt er det et system, der tillader dig at kreere den hjemmeside, du ønsker dig, om det er en webshop eller blog, affiliate-side eller noget helt fjerde. Og så er det ofte en gratis løsning.

Alle webbureauer i Danmark har folk ansat, der både kan hjælpe med de tekniske som de kreative aspekter af SEO. Det betyder altså, at hvis du skal have en hjemmeside, så vil du blive tilbudt en løsning, hvor du får de tekniske rammer samt det kreative indhold for, hvordan du skal fylde hjemmesiden ud. Det giver gerne nogle flere kunder i butikken på længere sigt, og det betyder langt mere omsætning i sidste ende.  

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Scroll to Top