Søgemaskineoptimering, SEO, Search Engine Optimization – kært barn har mange navne. Men hvad er søgemaskineoptimering, hvorfor skal man have det, og hvem kan lave det? Læs med her og lær alt om søgemaskineoptimering.
Hvad er søgemaskineoptimering? Søgemaskineoptimering eller SEO er en term, som man ikke kommer uden om i dag, når det handler om online markedsføring. Internettet spiller nemlig en stor rolle i dag, og det er vigtigt, at ens virksomhed performer godt i søgemaskiner som Google og Bing.
Hvorfor laver man søgemaskineoptimering?
Vi moderne mennesker bruger oceaner af tid på vores smartphones og vores computere. Noget af denne tid bruger vi på at finde produkter og services, som vi er interesserede i at købe. Vi researcher os frem til mærker og forretninger, som vi godt kan lide, og vi gør det som oftest i Google eller en lignende søgemaskine.
Og det er her, svaret på hvorfor man laver søgemaskineoptimering, kommer ind. Når vi søger efter et produkt på fx Google, bladrer vi nemlig sjældent igennem mere end et par sider – og derfor er det de virksomheder, der ligger øverst på side 1, der får flest kunder og konverteringer.
Kom øverst på side 1 på Google
Det er det, der er grunden til, at man optimerer sin hjemmeside og sin webshop til søgemaskinernes krav. Når man har styr på sin SEO, kommer man nemlig højt op i søgemaskinerne, så potentielle kunder kan finde én.
Så, hvis du spørger: “Hvad er søgemaskineoptimering, og hvorfor skal man lave det?”, så er svaret: SEO handler om at optimere din hjemmeside, så den opfylder søgemaskinernes krav, og du får mere organisk trafik og flere kunder. Det er en gren af online markedsføring, som du slet ikke kan undvære i dag.
Læs også gerne denne her: Hvad koster SEO?
Hvem kan lave søgemaskineoptimering?
Hvad er søgemaskineoptimering, og hvem kan lave det? Søgemaskineoptimering, Search Engine Optimization eller SEO kan i princippet laves af alle, der har den rigtige tekniske kunnen og den nyeste viden.
Kræver dedikation, tid og penge
Når det er sagt, kræver det en enorm dedikation at lave SEO. Det gør det, fordi det er et nørdet og avanceret felt at sætte sig ind i, og fordi der hele tiden kommer ny viden. Søgemaskinerne fungerer nemlig efter nogle algoritmer, som for det første er ukendte og for det andet ofte ændrer sig.
Det betyder, at man skal være på mærkerne, hvis man skal have den nyeste viden om, hvordan hjemmesider bedst muligt optimeres til søgemaskinerne. Der skal virkelig nørdes, og derfor er det heller ikke ualmindeligt, at virksomheder ansætter SEO-specialister i fuldtidsstillinger.
Hvad er et SEO-bureau?
Derfor kan det også være en rigtig god idé at hyre et SEO-bureau, som kan hjælpe dig med din søgemaskineoptimering. Et SEO-bureau består nemlig udelukkende af specialister og eksperter, der ved præcis, hvad der skal til, for at din hjemmeside kommer til at virke.
Et SEO-bureau kan gøre dig langt klogere på, hvad søgemaskineoptimering er, og hvad det betyder for netop dig og din virksomhed. De kan lave en analyse af, hvad du har brug for at ændre og inkorporere i din hjemmesides indhold, og de giver dig konkrete opgaver og masser af support.
Er søgemaskineoptimering noget, man selv kan lave?
Ja, du kan godt lave din SEO selv – men det kræver både tid, dedikation og penge. Det vil kræve, at du sætter en del arbejdstimer af til at lære SEO’ens vidunderlige verden at kende, og den er altså både teknisk og nørdet.
Det er heller ikke nok, at du sætter tid af til at lave søgemaskineoptimering én gang. Du skal nemlig løbende finde den nyeste information og implementere den i dit indhold, hvis det skal blive vil med at være succesfuldt i søgemaskinerne.
Fordele ved et SEO-bureau
Derfor er spørgsmålet, om det i sidste ende ikke ender med at blive dyrere at lave SEO selv. Ved i stedet at hyre et bureau er du sikker på, at din søgemaskineoptimering faktisk kommer til at virke, og så er både tid og penge godt givet ud.
Desuden kan det være en god indgang til selv at lære SEO lidt at kende, og når du først har været i berøring med eksperter og specialister, er du bedre rustet til selv at søgemaskineoptimere. På den måde kan et SEO-bureau altså også gøre dig klogere på, hvad er søgemaskineoptimering, og hvordan arbejder man med det?
Læs også gerne denne her: Hvad er SEO?
Virker søgemaskineoptimering?
Søgemaskineoptimering virker – hvis du gør det rigtigt. Den perfekt optimerede hjemmeside har tænkt SEO hele vejen rundt, lige fra idéudviklingen af indholdet til hjemmesidens konkrete udseende. Der er rigtig mange facetter til SEO, og hvis du vil have den mest effektive, er der nok at gøre.
Men når først du har fået styr på dine overskrifter, din brødtekst, dine metabeskrivelser, ALT-tags til billeder, brugervenlige features til din hjemmeside og meget, meget mere – så begynder din søgemaskineoptimering for alvor at give resultater, og du vil kunne følge din sides rejse til toppen af søgemaskinerne.
Sådan virker søgemaskineoptimering
Søgemaskinerne fungerer, som nævnt, efter nogle algoritmer, som er ukendte for brugerne, og som desuden forandrer sig jævnligt. Derfor er det svært fuldstændig at fastlægge, hvordan algoritmerne virker.
Der er dog nogle kriterier, der kan være gode at gå frem efter, når man skal lave sin søgemaskineoptimering. Det er nogle generelle ting, som algoritmerne holder øje med, når de vurderer om en side er optimal eller ikke. Her er nogle stykker af dem:
- Din hjemmeside skal skabe værdi for brugerne og gerne mere værdi end dens konkurrenter.
- Din side skal være relevant i forhold til de ord, brugerne søger på.
- Hjemmesiden skal være brugervenligt og overskueligt indrettet.
Brugerne skal have det bedste af det bedste
Søgemaskineoptimering går således, i al sin enkelhed, ud på, at de sider, der fungerer mest optimalt for brugerne og brugernes søgeord, kommer øverst i søgemaskinen. Det handler altså om at tilbyde brugerne de bedste bud på hjemmesider, som matcher det, de søger på.
Derfor skal du også tænke serviceminded, når du skal søgemaskineoptimere, og du skal først og fremmest tænke på brugerne og dine potentielle kunder. Hvordan kan du give dem indhold med mest mulig kvalitet?
Hvordan kan du gøre din side så relevant som muligt for det, brugerne søger på? Og hvordan kan du strukturere dit indhold, så det er overskueligt at finde rundt i? Med SEO-specialister og -rådgivere ved din side får du en klar SEO-strategi at gå frem efter, så du kommer i mål med disse ting.
Læs også gerne denne her artikel: SEO-konsulent