I dag er det sådan at det meste foregår på nettet. Vi køber ind på nettet, vi shopper gaver, vi sender gavekurver og vi køber tøj. Kampen om kunderne er derfor blevet en kamp for overlevelse. For at kunne overleve, så skal du være synlig. En af måderne at blive synlig på nettet, er igennem søgemaskineoptimering. Hvordan? Det kan du blive klogere på her.
Mini guide til søgemaskineoptimering
SEO er forkortelse for “Search Engine Optimization”. Kort fortalt så favner SEO, alle de måder du kan arbejde med at komme højere op i Googles søgeresultater. Google er den absolut største søgemaskine, og det er derfor Google de fleste spørger om hjælp, når de er på jagt efter noget online. For at havne i top tre i søgeresultatslisten, så skal du arbejde effektivt med søgemaskineoptimering.
For at optimere dine digitale fangarme, så kan skal du fokusere på;
- Fokus på at skrive gode SEO-tekster, som rammer direkte ind i brugernes søgning
- Få lavet en søgeordsanalyse, og arbejd aktivt med søgeord / keywords
- Brug linkbuilding, hvor du bygger indgående links fra andre hjemmesider, til din egen hjemmeside
- Find ud af, hvordan du skiller dig ud fra konkurrenterne
- Fokus på mobilvenlighed, de fleste bruger i dag mobiltelefon, når de er på nettet.
- Hastighedsoptimering
Søgemaskineoptimering er en vigtig del af det at få succes på nettet, og dermed også succes med en virksomhed. Det er næsten ligegyldig hvor geniale produkter du har at tilbyde, hvis kunderne ikke kan finde vejen frem til dig, i den digitale jungle. En vellykket søgemaskineoptimering er derfor helt afgørende.
Læs også gerne denne her: Hvad er SEO?
Inspiration til brug af søgemaskineoptimering
Søgemaskineoptimering, eller SEO, er ikke noget du kan komme i havn med, i løbet af et par dage. SEO er et større, og dybdegående arbejde, som du skal arbejde systematiseret med, over tid. Noget af søgemaskineoptimerings arbejdet kan du lave selv, men andre aspekter af SEO kan det være nødvendig at få specialiseret hjælp til. Det findes hellere ikke en bestemt opskrift på søgemaskineoptimering, som giver succes, da det er flere faktorer som er i spil.
For det første, så er det selvfølgelig vigtigt at dine hjemmesider, og webshop, har det helt rigtige indhold. Det gælder de tekster og produktbeskrivelser som fremgår på siden, men også forhold til billeder og video. Det er helt afgørende at du er bevidst om hvad du skriver, hvordan du skriver og hvor meget du skriver. De ord du bruger, skal meget gerne vække genklang i Googles, og en potentiel ny kundes, søgeord. Når det er sagt, så skal teksterne også give mening, og de forskellige elementer skal selvfølgelig være korrekt sat op.
Du skal selvfølgelig have fokus på hvilke varer eller produkter du har at tilbyde, og hvem dine kunder er, når du arbejder med SEO. På denne måde, kan du arbejde med søgemaskineoptimering igennem relevante søgeord, og tilpasse dine digitale medier til den målgruppe, som du prøver at få indenfor i biksen.
Læs også gerne denne her: Hvad koster SEO?
Fokus på brugeren
Interaktion, og brugervenlighed, er utrolig vigtig for at få succes på de digitale medier. Det er derfor vigtigt at aktivere de brugere og kunder som du allerede har fået gjort opmærksomme på dine tjenester, da dette er et af de våben du kan tage i brug, i kampen om opmærksomhed. Hvis du har nogle aktive besøgende på dine websites, så vil Google modtage signaler på at brugerne engagerer sig med din website. Dette vil igen sende et signal om at brugerne er tilfredse, og det er en populær website, som bør vises frem. Af denne grund er brugervenlighed en vigtig del av søgemaskineoptimeringen.
Det er vigtigt at du får brugerne til at klikke ind på dine sider, da dette viser at det er en relevant og attraktiv site. Du vil selvfølgelig også fastholde brugeren på dine sites, så længe som mulig, og meget gerne hvor de faktisk bliver ved med at scrolle og klikke sig ind på de forskellige elementer. Dette er signaler på at brugeren er tilfreds med siden, og dermed også tilfreds med Google, som var så venlig at vise vej.